måndag 15 april 2013

Glad på goda grunder

Tankar som jag gärna vill dela med mig av till Dig,
Veckans Peptalk skrivet av Olof Röhlander, licensierad mental tränare

GLAD PÅ GODA GRUNDER
Det är förmiddag. Jag sitter vid bordet nära fönstret och tittar ned mot parken där hundägarna strosar omkring. Någon verkar lycklig, en annan mer hopsjunken. Hundarna leker obekymrat.

Psykologen Carl Jung sa en gång att reflektion skapas vid konflikt.

Jag har haft en del motstridiga tankar den här veckan. Taxichauffören igår berättade att han just mist sin taxilicens. En kvinna i publiken i fredags hade just fått en mycket svår diagnos. En kompis har just fått säga upp anställda på grund av konjunkturen. Det hade slitit på honom. Och där står jag, likt en modern Don Quijote och fortsätter plädera om rätt mental inställning. Jag inser nu att det kanske är just därför.

Jag har ingen aning om hur du mår idag. Jag vet inte vad som hänt dig det senaste, och jag vet heller inte hur din kropp kändes i morse.

Det kanske är en tuff period just nu. Vi vet alla vad det innebär. Man pendlar mellan hopp och förtvivlan. Sänkt huvud föregås av knuten näve. Förhoppningar och farhågor är två horn på samma get.

Det jag vet är att det finns goda grunder att tro på något och det finns dåliga grunder. Vill du bli riktigt grundad behöver du utveckla icke förhandlingsbara principer och orubbliga värden. De har du särskild nytta av när det blåser, som jag ser det.

Glädje, lycka, välmående, är inte bara beroende av yttre betingelser, utan lika mycket eller mer av din livsinställning. Det resonemanget grundar jag på att det är upplevelsen av livet som är livet.

Måste man vara glad? Svaret är nej. Ska man springa omkring och le och ljuga för sig själv om man nu inte mår bra? Absolut inte. Men om jag ändå vill vara det, behöver allt i mitt liv vara perfekt för att det ska gå? Svaret är nej där också. Det behöver inte bra för att jag ska bra. Det står jag för, i vått som torrt.

Blir du upprörd över något idag, säg till dig själv: "Irriterande, men är det värt det?" Vad du sedan väljer att göra, se till att du har goda grunder för ditt beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar