torsdag 18 april 2013

Seminarium och meditation

Den här veckan är det hälsovecka för oss som arbetar i Knivsta Kommun. Det är rätt intressant att det ordnas en sådan här vecka, tycker jag. Veckan har hittills varit återkommande en gång per år. Borde inte alla veckor vara hälsoveckor?

Under den här veckan erbjuds olika aktiviteter i hälsans tecken. Själv passade jag på att få gå på färgmeditation idag. Jag blev sen från jobbet, stressade som en tok för att hinna i tid. Men jag hann :) Det var en skön och fin meditation och guidning. Det blev full fart även efter meditationen, inte för att hinna tillbaks till jobbet utan för att hinna med tåget.

Jag har haft en ledig eftermiddag som bjudit på ett seminarium, en present till mig :-) Vi fick glädjen att lyssna på Björn Natthiko Lindeblad. Björn erbjöds att bli den yngste ekonomichefen någonsin inom AGA-koncernen. Istället sade han upp sig, gav bort allt han ägde och levde som buddhistisk skogsmunk i 17 år. 2008 återvände Björn till Sverige. Natthiko betyder den som växer i visdom och detta är fortfarande hans ledstjärna.

Temat för dagens seminarium var Intuition - Ditt viktigaste verktyg. Det var verkligen ett spännande, inspirerande och berörande seminarium/föredrag :-) Efter att ha fått lyssna och ta del av hans fascinerande livsberättelse avslutades det hela med en guidad meditation.



Jag har fått med mig många tankar från dagen. Kanske har jag också de senaste dagarna påmints om meditationens betydelse. För ganska länge sedan nu så fick jag en utmaning att genomföra meditation varje dag. Då kom jag i gång. Men av någon anledning så har jag kommit ifrån den kontinuerliga, dagliga meditationen. Jag vill gärna hitta tillbaka till den. Meditation är ju inget konstigt eller mystiskt på något vis, däremot är det ett sätt att låta tankarna stillna för en stund. Det handlar inte om att prestera något, inte förvänta sig något utan att just bara vara, och ta emot det som kommer till en, vilket stundtals kan vara en riktig utmaning.   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar