söndag 28 april 2013

Med kärlek och tålamod

En härlig och skön söndag med bla. spring och frösådd :-)


Efter frukost snörade jag på mig skorna.
Utan att ha bestämt mig exakt för vart jag skulle springa eller hur långt så bar det av.


Det blev en skön tur i varierat tempo.
Förbi Trunsta, in mot Alsike vidare mot Boängsvägen, sprang vidare utmed gång/cykelvägen så jag kom fram vid elljusspåret, ut på Boängsvägen igen, vidare mot byn och över Gredelbybron och HEM.

Det är häftigt hur känslan i kroppen kan variera.
Ibland känns kroppen så tung och ibland så härligt lätt oavsett vad vågen visar.

Idag kändes det stundtals som om jag sprang i mockasiner,
stegen hördes knappt och kroppen kändes  lätt :-)

Men visst fanns det också stunder under rundan som stegen och flåset hördes desto mer
och då det inte kändes lika lätt ;-)


Naturen bjuder på så mycket fint.



Det är ju inte riktigt dags att börja så på kolonilotterna ännu.
Men jag har startat med sådd inomhus.


Det är något speciellt att börja botanisera bland alla fröpåsar. 
Plocka och sortera.
Kolla vad som ska sås nu och vad som så småningom ska sås direkt i landet.




 Krukor, lådor, jord och frön i en härlig blandning :-)


 Förra året fanns det varken lust eller kraft till att förbereda för odlingssäsongen.
Då tänkte vi ett tag strunta i allt vad odlingar hette.
 Men även om ingenting för såddes så fick lotterna vara kvar och
trots förutsättningarna så blev det även då fina, goda grönsaker.

 Jag tror att odlingen var viktig för oss ur många olika aspekter.
Kanske är det ungefär som med träning att odling kan ha terapeutiska effekter, att den kan vara både läkande och lekande beroende på var man själv befinner sig?

Nu har vi sått både grönsaker och blommor :-)


Jag har sått solrosfrön som såsmåningom växer till vackra solar
 men jag tänkte även få goda skott att mumsa på,
så jag passade på att göra i ordning ett fat med groddfrön. 



Det är fascinerande med frön, det är nästan magiskt,
tänk att dessa små pyttefrön så småningom blir vackra blommor.


 
Jag ser fram mot när odlingssäsongen startar på riktigt,
när det är dags att börja gräva, så och odla på kolonilotterna med kärlek och tålamod :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar