söndag 20 mars 2011

Hälsovecka eller hälsoveckOR?

Kommande vecka är det hälsovecka för oss som arbetar inom Knivsta kommun. Under veckan erbjuds vi alla möjliga olika aktiviteter, allt i hälsans tecken. Allt från tex: träningspass till att prova på olika typer av massage till fotografipromenad, föreläsningar, skapande i påskens färger och surdegsbakning...mm... Aktiviteterna är varierande och inspirerande! Veckan är sedan flera år tillbaka något återkommande, en gång per år. En av tankarna med denna vecka är att få prova på olika aktiviteter, kanske prova eller uppleva något som man inte gjort tidigare. Och bäst av allt vore det väl om de som ännu inte hittat någon passande träningsform gör det under dessa dagar? Och sedan fortsätter med/mot en hälsosammare livsstil... Vilken investering: både på individ och samhällsnivå!

Den här veckan är en blandning av inspiration och frustration för mig. Själv skulle jag vilja gå på i stort sett alla aktiviteter och programpunkter under denna vecka :-) Men det är svårt för många av oss att få ihop schemat och komma ifrån på de olika aktiviteterna så som vi vill för naturligtvis ska de befintliga verksamheterna fungera. Själv skulle jag önska att veckans inspirerande program skulle kunna ha en spridning över flera veckor under året, det skulle skapa större möjligheter att få ta del av fler aktiviteter och få schemat att fungera bättre tror jag. Själv har jag 52 hälsoveckor på ett år och jag önskar och hoppas att arbetsgivaren fortsätter att vidareutveckla hälsoarbetet för sina anställda så att det genomsyrar och märks mer under årets alla veckor :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar