söndag 6 mars 2011

Träningsdagbok

Under flera år har jag skrivit träningsdagbok. Det är ett bra och roligt sätt att dokumentera sina träningspass tycker jag. Jag har använt mig av flera olika varianter, sådana som jag gjort och utformat själv och under senare år har jag använt mig av fitness förlagets träningsdagbok.

Jag skriver upp typ av pass, tid, övningar, vikt/reps vid styrkepassen, max och snittpuls om/när jag använder pulsklocka osv. I boken finns även utrymme för att skriva kommentarer/reflektioner kring passen. I mina kommentarer inryms mycket energi, rörelse & träningsglädje :) Träningsdagboken skapar också en överblick över träningen, vad-hur jag gjort, hur det känts osv. Ibland kan det vara bra att titta tillbaka för att se samband och skillnader, vad som fungerat bra- mindre bra, se hur uppläggen varit inför olika lopp och det är också ett perfekt sätt att se och följa sin egna utveckling.

Trots att jag aldrig jagar mil och km. inför mina lopp så kollade jag tillbaka på hur mycket löpning det hade blivit innan fjolårets maraton (och även mitt första Maratonlopp). I jämförelse med andra lopp, tex skidåkning inför öppet spår, cykling inför Vätternrundan, löpning inför Lidingöloppet så hade det blivit ovanligt mycket. Mycket är relativ och jag har ju min egna matematik och räknesätt;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar