onsdag 23 mars 2011

Pain or pleasure

Dagens andra aktivitet var ett givande föredrag med Gunnar Söderström http://www.formtopp.com/, ämnet för dagen var Vägen till vinnarcirkeln, "Kom och lär dig mönstret som ligger bakom att nå sina högsta drömmars mål, på en gång". Intressant och spännande.

Vi fick med oss en bra och tydlig modell, "pain or pleasure", som man kan använda för att lättare nå dit man vill.

Modellen kan beskrivas så här;
Den handlar om att tänka sig in i en situation, ett "ärende". I princip kan det vara vad som helst... en önskan eller ett mål som Du har...

Därefter skall Du associera till "pain"... Det du önskar och vill. Varför har Du inte redan gjort det? Dina medvetna tankar kanske slår till direkt och påstår att det inte finns något "pain". Då kan Du istället fråga dig: Om det var så att jag hade någon "pain" vad skulle det då kunna vara?

Därefter kommer "pain" ytterligare en gång, frågeställningen blir nu: Vad får jag för "pain" om jag inte gör det här? Titta både på lång och kort sikt.

Nästa steg är "pleasure"... Vad får jag för "pleasure" när jag gör det här?

Vad händer om jag inte gör det?

Vad händer om jag gör det?

För mig sätter det igång en hel del tankar kring mänskligt beteende i allmänhet, vilket jag tycker är så spännande och även tankar/funderingar kring mina egna övertygelser och "sanningar". Vad är det som styr våra/mina beteenden och handlingar... vad blir konsekvenserna på kort & lång sikt? Vad är det som driver oss? Vad kan vi göra, vad gör vi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar