torsdag 24 mars 2011

Tömd och påfylld

Fylld av tankar och funderingar, tömd och påfylld på samma gång. Har haft en inspirerande, jobbig, svettig, tankeVÄCKANDE eftermiddag. Ja inte alltihop på en gång...

Först denna fantastiska Pt-träning tillsammans med den bästa PT:n av mina två ;-) Ett, som alltid, givande pass. Idag fick jag göra fler, för mig, annorlunda och nya övningar. Svåra eller verkligen inte helt lätta, ja det är frågan ;-) Funktionellträning. Hjälp! Jag brukar inte uppfatta mig själv som stor, tung, lång, alltför klumpig & otymplig men idag! Det kändes faktiskt som om jag hade väldigt dålig koll på att få kroppen dit det var tänkt. En annan övning var explosiva armhävningar, där jag först skulle falla fram, mot en bänk och samtidigt ta emot mig med armarna för att snabbt trycka tillbaks mig till stående. Första tanken var att det såg läskigt ut, nog för att bänken satt fast i golvet men i alla fall. Men... ibland är det bra att inte tänka så mycket... utan bara göra...  Idag var en dag som jag blev sådär trött, du vet då man känner sig spyfärdig pga. mjölksyran men ändå fortsätter och ... lyckas!

Jag känner mig ofta extra nöjd efter mina Pt-pass. Dels beror det ju naturligtvis på att passen är så bra & givande men sedan tror jag också att det ibland handlar om att vidga sina/mina bekvämlighetszoner eller kanske kliva utanför dom. Jag känner mig nöjd & stolt. För mig ger den här träningen effekter på många sätt och som är bra för mig i andra sammanhang också :-)

Efter passet blev det snabbt hem för en dusch och välbehövlig energipåfyllnad för att strax efter befinna mig på Form igen. Denna gång för att få ta del av ett föredrag med Niki, nikola.tramontana@formhuset.se, i ämnet målsättning i praktiken. Alltid ett spännande ämne. Föredraget anordnades i samband med kommunens hälsovecka. Det förvånar mig att inte fler av kommunens anställda tog vara på tillfället, jag är glad för att jag var där.

Vi började med att klargöra vad en en målsättning är. För att sedan titta och prata vidare kring Väl formulerat resultat. Det är en bra modell, tycker jag. Konkret och tydlig. Det är inte alltid helt lätt att sätta mål tycker jag, eller det kanske snarare är så att det inte alltid är helt lätt att hålla kursen och styrfarten? Ibland har jag själv lätt för att tänka "från punkt A till punkt B", men så glömmer jag liksom bort sträckan där emellan, det är precis som om den skulle sköta sig själv och riktigt så tror inte jag att det är. Det är bra att stanna upp med jämna mellanrum för att kolla om man håller "rätt" kurs. Och att sätta delmål.

En bild som tilltalade mig och ett bra tips är att fundera kring vilket recept du använder och vilka ingredienser du kan tänkas behöva för att uppnå det Du vill. Lek med tanken att Du vill känna dig... nöjd. Vilka blir ingredienserna till din nöjdkaka?

Fylld av tankar...

...så landade jag sedan på en "prova på"- aromamassage, även det i hälsoveckans program. Kan säga att jag tvärlandade... helst av allt hade jag velat ligga kvar en lååång stund...

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar