fredag 13 juli 2012

K som i kardemumma, k som i kummin

En bok som jag gärna skulle vilja ha i min ägo är Sannas matbok
- för den självläkande människan


 Jag har inte lyckats få tag på ett eget ex. ännu däremot har jag fått möjligheter att låna boken :-)
Tack till mina utlånare :-)

Det är en bok som verkligen inspirerar så idag har det blivit en del experimenterande och kreativitet i köket. Bröd har bakats, soppa har kokats, sallader har tillagats. Allt blev väldigt gott :-)

Till lunch blev det en god vitlöks- och broccolisoppa tillsammans med ett morotsbröd.


Brödet är fritt från gluten och laktos, mitt bröd blev lite extra kryddat. Jag råkade läsa fel på påsen och  hällde i Kardemumma i stället för kummin. Såg nog bara K:et ;-) Misstaget upptäcktes efter ett tag så då tog jag i kummin också. Gott blev det i alla fall :-)


Brödbaket fortsatte och jag provade även att göra ett detox-bröd.


Brödet bakas med bla; linfrön, solroskärnor, kokosflingor, mandlar och ägg dvs. inget mjöl alls. Det här brödet blev lite knaprigare i sin konsistens, man kan variera gräddningstiden beroende på hur sprött man vill ha sitt bröd. Jag tycker att det här brödet passar lika bra till mat som till fika :-)



Sallad är ju så enormt mycket mer än bara tomat, gurka och isbergssallad.
Karibisk fisksallad och Dr Ehdins Dundersallad. Bara namnen smakar ju gott ;-)

I den Karibiska fisksalladen blandas bla: chilifrukt, salladslök, lime, salt, olja, melon, avocado, mango, tomater och koriander. I receptet stod det att man skulle ha lax och räkor, jag valde att ha enbart räkor i kvällens sallad. Den här salladen är frisk i smaken och känns somrig och fräsch, passar både som förrätt eller huvudrätt.


Förutom att den är god så är även Dr Ehdins dundersallad maxad avseende antiinflammation. Den innehåller: vitkål, morötter, lök, spenat, hasselnötter, citron och en dressing med vitlök, olja, ägg, gurkmeja, havssalt, ingefära, cayennepeppar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar