onsdag 25 januari 2012

Burgare i stället för yoga

Jag hoppas och tror att en natts sömn kommer att göra mig gott :-) Har just nu något lurt i kroppen, känner mig kymig, inte direkt sjuk men inte heller helt frisk. Helst av allt hade jag bara velat sova idag, insvept i en skön ullpläd. Tror att jag den senaste tiden har haft lite för mycket stress, i kombination med för mycket virusar, snor & hosta för nära in på mig.

I stället för kvällens yoga har det blivit en vilokväll. Och lite mer tid i köket :-)  Jag passade på att göra vegetariska burgare till middag, hittade ett recept på nätet som jag var sugen på att testa. Inget mjöl eller ägg i smeten. Min smet blev nog en aning för lös, eller så kanske jag mixade lite för länge, för de var svårt att få biffarna att hålla ihop i stekpannan men jag testade även att steka några i ugnen och det gick bättre. Vegoburgarna smakade GOTT, åt dom tillsammans med en härlig sallad :-)

Vill Du också göra burgarna så är receptet;

Bönbiffar
  • 4.5 dl.kokta kidneybönor (jag tog i lite vitabönor också)
  • 2.5 dl. riven squash, lättfräst
  • 1 st. morot, riven
  • 1 st. schalottenlök, hackad
  • 1 dl. misobuljong (ev 1.5 dl)  (jag valde "vanlig" buljong, dvs. ekologisk buljong utan jäst & socker)
  • 2 msk. färska örter
  • 1 st. vitlöksklyfta, hackad (det hoppade jag över)
  • Salt och peppar, efter smak
Kör alla ingredienser till bönbiffarna i en mixer eller mixa med en stavmixer till en grov smet.
 Forma biffarna och stek på svag värme.

(Receptet kommer från Anna Skipper)

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar