lördag 14 januari 2012

Grönt är skönt, rött är sött, gult är gott :-)

Ibland när man vill förändra sina matvanor eller kanske prova några nya livsmedel kan man till en början kanske känna sig lite fundersam. Ibland lite vilsen. Man vet liksom varken vad eller hur man kan eller ska göra med alla dessa olika saker. Mer eller mindre okända eller kända bär, grönsaker, frön, nötter, bönor, kryddor osv. Kanske har man hört talas om en del av dom...

Även om man inte vill totalförändra i sin kost, tycker jag att det kan vara roligt att testa nya smaker och konsistenser. Kanske ska man botinisera lite mer i affären, inte nödvändigtvis gå till de hyllor som man vanligtvis har gjort. Eller varför inte besöka en helt annan affär och låta dig inspireras tex: www.gryningen.eu eller www.lifeland.se som båda finns i Stockholm.

Jag själv har fått & får mycket inspiration, kunskap och tips av att kolla i kokböcker. Den senaste tiden har jag inspirerats och även provat en del av recepten från böckerna En salig blandning av Renée Voltaire och Food for thought av Ulrika Holm, Blueberry. Jag har även börjat botanisera i Ulrika Davidssons bok: Raw foood med två detoxveckor som jag fick i present igår :-)

När jag ser över tid så har mina matvanor minst sagt förändrats. Det har ofta skett i småsteg, nästan så jag knappt själv har märkt det ;-) Fast samtidigt har det varit medvetna beslut :-) Från att tex." inte varit någon frukostmänniska" så började jag äta frukost, sedan, efter att ha ätit en hel del varmhållen hel & halvfabrikat till vardagsluncherna med lite grönsaker tog jag till en början med mig extra grönsaker för att så småningom bestämma mig för att jag faktiskt inte ville ha den där maten till lunch, jag ville ha "renare" mat med mer näring, så då började jag göra i ordning matlådor istället med massor av grönsaker. Och så gör jag även idag. Det som känns nytt och ovant till en början blir snabbt nya vanor och självklarheter!

Idag fick jag lust att prova att göra dessa GODA Spirulina bollar som förutom spirulina innehåller solrosfrön, pumpakärnor, chasewnötter, inkabär, torkade aprikoser, honung.

Härligt gröna bollar, rullade i svarta & vita sesamfrön. Farligt goda ;-)

och denna paj



som har en botten av mandel, bovetechrunch, dadlar, därefter ett lager av hallonmousse som är gjord av hallon, avocado, honung, vanilj. Hallonmoussen tycker jag blev ganska mäktig men god :-)


Sedan ett lager av GOD mangokräm; mango, chasewnötter, kokosolja, raw agave, limejuice


I receptet stod det att man kunde dekorera pajen med kiwi, men någon sådan hade jag inte hemma så det fick bli utan dekoration och kiwismak :-)

 

2 kommentarer:

  1. Tack! Tog till mig allt :) Kommer ihåg när du började ta ned dig grönsaker i lilla burken. Tack för tippsen!!
    Kram Ina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ina! Va´roligt att Du både hittat hit och känner att Du fått tips :-)Ja Du, jag kommer också ihåg när "den bruna maten" skulle bort, det är ett tag sedan nu. Tacka vet jag mat med färg ;-) Kram

      Radera