torsdag 19 januari 2012

Planera för vilan

Vilodag på en TORSDAG, ja ibland kan man/jag överraska och förvåna mig själv en aning ;-)

Precis som rörelse och aktivitet är viktigt och betydelsefullt för mig så är vila, stillhet och reflektion lika viktig. Det här är delar som jag har jobbat med och jobbar med, jag har inte alltid sett och förstått betydelsen och vitsen av balansen mellan just rörelse, aktivitet och stillhet. När jag skriver rörelse, aktivitet så menar jag ett beteendemönster där tempot ofta är högt, där man nästan alltid är "påslagen".  

Men både igår och idag har jag givit mig själv möjligheter att "slå av och stänga ner för en stund". Nyttigt och välbehövligt. Periodvis kan man behöva öva på det. Och planera för det.

Igår var jag på yoga, så välbehövligt. Kroppen kändes ovanlig osmidig och stel. Tidigare har jag haft svårt att hålla värmen på yinyogan men igår blev jag så varm i hela kroppen och stundtals lite illamående. Det är intressant hur kroppen "svarar", tycker jag, även om jag inte förstår ;-) Yogan är verkligen välgörande för hela mig själv, det känns bra att jag återigen fått in det i min kontinuerliga vardagliga träning :-)

Dagens vila har varit inplanerad en tid, jag har varit på en avkopplande och välgörande aromaterapimassage. Även det verkligen välgörande för hela mig.

Nu sitter jag och myser här i soffan, fortfarande lite off, men på ett bra sätt ;-), dricker greens, te och äter spirulinabollar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar