lördag 28 januari 2012

Vad säger Du?

Mänskligt beteende, ord & kommunikation har länge intresserat mig, jag tycker att det är intressant och spännande. Både den kommunikation som sker mellan människor och även den inre dialogen, den som sker inne i huvudet på oss själva. Det är spännande på vilket sätt vi använder oss av orden och hur vi påverkas av dem. En hel del av den här dialogen sker omedvetet, tror jag. Ibland tror jag att det kan vara bra att bli mer medveten om den inre dialogen, vad som egentligen sägs och hur det sägs och framförallt hur det påverkar oss på alla möjliga sätt, tex: i hur vi mår, beteenden & beslut som vi fattar osv.

För många år sedan, strax innan min Formdebut, fick jag möjlighet att verkligen bli medveten om hur språket och den inre kommunikationen kan påverka. Jag gick en smärtrehabilitering och kom då i kontakt med bla. kognitiv beteendeterapi. När jag stod mitt upp i det var det fruktansvärt jobbigt men det kom också att bli enormt lärorikt, personligt växande och utveckling på ett sätt som jag än idag har svårt att förstå hur det var möjligt, men som jag är oändligt tacksam för.

Av egen erfarenhet vet jag att den inre dialogen och språket verkligen påverkar, det blir som en kedjereaktion av tankar och beteenden som ibland kan få direkta negativa konsekvenser för oss. Jag tror att intentionen i grunden är god, ett slags skydd för oss själva i vissa lägen, men man behöver släppa skyddet, tänker jag, för att komma vidare. Ibland kan man behöva hjälp och stöd i det arbetet. Så var det för mig under den här perioden då jag gick den här smärtrehabiliteringen. Det fina i alltihopa är att den här inre kommunikationen som inte längre gagnar oss går att förändra, det går att förändra radikalt och på så vis skapa helt andra resultat. Denna förändring kräver ärlighet, medvetenhet, mod och tålamod. Och till en början massor med övning. Det är inget lätt arbete, det kan vara både svårt och smärtsamt på många sätt. Men det är värt allt slit, belöningen är obeskrivlig!

Ytterligare ett viktigt & avgörande steg kring hur språket och kommunikation påverkar oss fick jag för några år sedan när jag fick möjligheter att gå en NLP utbildning. Det var verkligen en givande och utvecklande kurs, även den utbildningen berörde mig på ett djupt plan och gav mig en skjuts i min personliga utveckling och växande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar